Swan 41:n (S&S #2150) ensiesittely tapahtui 1973 ja se on järjestyksessään yhdeksäs Sparkman & Stephensin suunnittelupöydältä Nautorille tuotantoon lähtenyt malli. Swan 41:n syntyhistoriaan liittyy mielenkiintoisia yksityiskohtia, joita hieman valotetaan seuraavassa.
Sparkman & Stephens otti epätavallisen askeleen kyseisen mallin suunnittelussa ja antoi harkiten valitun kilpapurjehtijan Bob Jonesin käyttää tulevan Swan 41:n linjoja alumiinisen Admiral's Cup one-offin rakentamiseen. Huikean kisamenestyksen saanut Gunfleet of Hamble (S&S #2120) sai vuotta myöhemmin huomata 1974 Admiral's Cupissa kilpailevansa sarjavalmisteisten lasikuituisten sisariensa Swan 41:n kanssa.
Huikeiden purjehdusominaisuuksien lisäksi Sparkman & Stephens varmisti Swan 41:n toimivat sisätilat skaalaamalla tilajärjestelyt vuotta aikaisemmin lanseeratusta suuren suosion saaneesta Swan 44:sta. Takaosastaan syvä runko, hivenen eteenpäin työnnetty salonki ja jyrkähkö istumakaukalon etupuolelle kansiluukun kautta tehty sisäänkäynti edustivat uutta ajattelua racer/cruiser tilankäyttössä. Ensimmäistä kertaa tämän kokoluokan Swanissa oli oikea seisomakorkuinen takakajuutta.
Jotain erityistä oli syntynyt... Olin Stephens otti heinäkuussa 1973 ensi kertaa Rod veljensä mukaan Pietarsaareen koepurjehtimaan uunituoreen Swan 41:n.